BREAKING NEWS : Pekeliling Kenaikan Gaji Kakitangan Awam 2013 Terbaru : SEMAK BERITA SINI


Guru GSTT Diambil Semula-Tahniah

by Staff Berita Semasa on March 4, 2011

Tahniah buat Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) yang selama ini terumbang-ambing kerana tidak pasti samada mereka akan diserap semula.Berikut adalah kenyataan akhbar di bawah.

KINABATANGAN 3 Mac – Nasib hampir 13,000 Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) yang ditamatkan tugas baru-baru ini bakal terbela apabila kerajaan bersetuju mengambil semula mereka untuk berkhidmat.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengumumkan berita gembira itu berkata, kerajaan telah meneliti perkara itu dengan terperinci dan meminta Ketua Pengarah Pelajaran mengambil tindakan segera.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, kerajaan bersetuju untuk menarik semula tindakan memberhentikan tugas kumpulan pengajar tersebut dan berusaha menempatkan mereka di kawasan yang memerlukan.

Bagaimanapun katanya, kumpulan GSTT tersebut harus bersedia ditempatkan di mana-mana kawasan yang diperlukan mereka bertugas di seluruh negara.

“Mereka inginkan jawatan ini, maka mereka juga harus bersedia untuk ditempatkan di mana-mana kawasan yang memerlukan khidmat mereka,” katanya.

Beliau bercakap pada sidang akhbar selepas menghadiri Program Juara Rakyat dan Majlis Penyampaian Dividen Ladang Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT) Tongod dan Geran Komunal Lalampas, Tongod dekat sini hari ini.

Hadir sama Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman dan Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin.

Sebelum ini kerajaan memutuskan untuk tidak menyambung semula perkhidmatan GSTT yang ditamatkan pada akhir tahun lalu dengan tiada sebarang pelantikan baru bagi tahun ini.

Mengulas lanjut, Muhyiddin berkata, individu yang pernah memegang jawatan GSTT sebelum ini, terutama yang berkhidmat selama dua atau tiga tahun akan diberi peluang untuk terus berkhidmat.

“Kumpulan tersebut mempunyai pengalaman mengajar dan khidmat mereka diperlukan untuk mendidik anak bangsa,” katanya.
Timbalan Perdana Menteri berkata, kumpulan GSTT yang diberhentikan itu juga akan diberi peluang menjadi guru terlatih dengan menyertai pelbagai kursus meningkatkan kemahiran yang disediakan kerajaan seperti kursus lanjutan dan kursus dalam cuti.

Beliau berkata, penambahan kursus-kursus tersebut bertujuan meningkatkan kemahiran mereka dalam mata pelajaran pilihan seperti Bahasa Inggeris dan Matematik.

Ditanya bilakah kumpulan tersebut akan berkhidmat semula, Muhyiddin berkata, arahan mengambil semula kumpulan GSTT itu telah dikeluarkan kepada pihak terbabit sejak dua bulan lalu.

“Ia kini dalam proses pengurusan logistik dan penempatan semula kumpulan GSTT tersebut,” katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, pengambilan GSTT kali ini akan dilakukan dengan lebih teliti dengan memberi keutamaan kepada mereka yang pernah berkhidmat.

Justeru, beliau meminta semua Pengarah Pelajaran Negeri dalam pemilihan nanti supaya memberi perhatian kepada individu yang telah berkhidmat sebagai GSTT sebelum ini dan hanya mengambil mereka yang benar-benar layak.

Kerajaan sepatutnya sudah lama  menyeimbangkan permintaan bakal-bakal guru dengan keperluan dan kekosongan supaya tidak timbul masalah yang melanda Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) ketika ini. Kalau sistem itu pengurusan itu baik, tiada masalah yang timbul. Kalau ada masalah pun, janganlah ia dibiarkan berpanjangan.

Lagipun kebanyakan mereka sudah pun mempunyai pengalaman dalam mengajar.Sepatutnya guru-guru ini diambil ke Institut Perguruan atau KPLI. Dan selepas ini, jika ada mana-mana guru GSTT yang dihantar berkhidmat jauh dari tempat tinggal atau di kawasan yang ceruk, janga pula minta macam-macam.

Nanti dikatakan kacang lupakan kulit pula.Mengajar biarlah ikhlas.Jangan bila dah beri penempatan, kata jauh dari suami lah, anaklah.Apa-apa pun, tahniah kami ucapkan kepada 13,000 GSTT yang diberi peluang untuk berkhidmat semula. Tunaikan kewajipan anda sebaik mungkin.


{ 71 Pendapat Bernas… Dikongsikan Setakat ini. Komen Anda Pula? }

1 orang sarawak March 4, 2011 at 3:08 pm
2 PM pada tahun ???? March 4, 2011 at 9:56 pm

ayat berita nie sama jer 2 bulan yg lepas..tp xder hasil pon..member kol jabatan pelajarn negeri ckp e2 hnya statment menteri kat paper..tp surat xder pon kuar..dia ckp dh bg arahan kat jabatan pelajarn 2 bln lepas, tp jabatan pelajarn ckp xder pon dpt arahan tu..nie sume politik jer, lebih2 lg, sabah merupakn kubu kuat bg bn..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

3 nazmi March 4, 2011 at 10:19 pm

tanda tanda pilihanraya dah dekat….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

4 nazmi March 4, 2011 at 10:21 pm

nak lawan buku jingga…dah gelabah dah…
lepas pilihanraya apa pulak yg naik….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

5 mia March 5, 2011 at 12:21 am

salam 1malaysia….
pengumuman ttg gstt nak disambung kontrak memang gembira sgt kalo bru dengar.masalahnya dah byk kali…bagaimana KPM boleh umumkan nak sambung kontrak 13000 gstt sedangkan kumpulan 1604 org(3thn ke atas) belum lagi disambung kontrak. janji pertama belum dilaksana, dah kemukakan janji kedua..rasanya gstt dah xrasa apa2 dah dgn penguman TPM sbb belum pasti ia akan dilaksana…ni lebih kepada mainan politik, rasanya sume gstt dah dpt agak..tak kesian ke buat org mcm tu..bg harapan lepas tu xda apa2 tindakan…tapi sekiranya KPM benar2 mengotakan janji… syukur alhamdulillah, sekurang-kurangnya usaha dan komitmen gstt dalam bidang pendidikan ni dihargai…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

6 Gurkha Pencen March 5, 2011 at 7:43 am

Kalau parti pembangkang boleh menjanjikan penyerapan terus Guru Sandaran tidak terlatih GSTT ke jawatan kekal untuk berkhidmat pada PRU 13 maka cerah lah masa depan.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

7 mama yokies March 5, 2011 at 9:27 am

Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010, Teras kelima: Memartabatkan Profesion Perguruan. m/s 110 PIPP:
– Mensifarkan GSTT

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

8 master March 6, 2011 at 2:04 pm

Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010, Teras kelima: Memartabatkan Profesion Perguruan. m/s 110 PIPP:
– Mensifarkan GSTT

Adakah guru tetap dah memartabatkan profession keguruan? sedangkan skrg dah masuk ke tahun 2011..seharusnya pelan plan baru telah diwujudkan….tp kita masih dengar lagi berita tentang guru merogol pelajar, mencabuli pelajar dan sebagainya…macam mana nak memartabatkan profession perguruan jika niat nak mendidik untuk membina anak bangsa tidak ada dalam diri setiap guru…. inikah pemilihan guru yang tepat yang lulus ujian mtest?….semua org boleh berpura-pura masa untuk menghadapai inteview….janji mereka dapat jawatan tu…tp ikhlas ke niat dia mengajar…..kenapa mesti nak salahkan GSTT atau pun sesiapa pun…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

9 orglame March 5, 2011 at 10:41 am

nazmi:
tanda tanda pilihanraya dah dekat….

tu bukan tanda pilihanraya dah dekat TETAPI itu tanda org MUNAFIk namanye… tahu berjanji saje tapi tidak pula ditepati…!!! cuba laksanakan dulu apa yg dijanjikan sebelum ini, pasti rakyat akan percaya dan gembira… ini dah kali ke 4 berjanji tetapi masalah masih belum settle…!!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

10 bakal guru March 5, 2011 at 11:46 am

hmmm…menteri ckp lain..KPM buat lain..cam ner nak serap kan GSTT..sbb produk KPM pun dan ribu2 yang tamat kursus ..mane nak letak pn..so GSTT..kena lah cari keje lain…ok

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

11 PM pada tahun ???? March 5, 2011 at 1:37 pm

bakal guru:
hmmm…menteri ckp lain..KPM buat lain..cam ner nak serap kan GSTT..sbb produk KPM pun dan ribu2 yang tamat kursus ..mane nak letak pn..so GSTT..kena lah cari keje lain…ok

ribu2 yg tamat kursus, tp ribu2 jgk xder kualiti..ko masuk sekolah bru tau aper yg d katakn xder kualiti..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

12 guru tetap March 5, 2011 at 9:38 pm

sgt tidak bersetuju dgn langkah menteri pelajaran utk menyambung kembali kontrak GSTT. umum mengetahui bahawa jawatan GSTT hnyalah bertaraf SEMENTARA shja. ianya hanyalah utk menampung msalah kekurangan guru di sekolah sebelum sekolah tersebut menerima para guru terlatih. malahan di dlm kontrak GSTT sendri sudah dinyatakan bahawa mereka akan di tamatkan jawatan serta merta jika ada guru terlatih baru ditempatkan di sekolah mereka. persoalan nya mengapakah begitu ramai GSTT seolah-olah tidak faham dgn taraf jwatan mereka? saban hari GSTT menggunakan media utk menagih simpati KPM seolah-olah KPM sebuah bdn kebajikan. pandangan peribadi sy kuat mengatakan yg sebenarnya para GSTT terdiri drpd golongan graduan pemalas yg tidak mahu menggunakan ijazah yg dimiliki utk bersaing mencari pekerjaan. lantas mereka menagmbil jalan mudah menjadi GSTT. sudah pasti mereka berjaya mendapat jawatan GSTT kerana ianya hnya lah bertaraf sementara. lantas apabila sudah selesa mendapat sekolah di sebelah rumah dan bergaji RM 2300 sebulan mereka sudah memasang angan-angan supaya mereka trus diserap ke jawatan tetap. GSTT tidak pernah sedar yang ketika ini msh ramai lg guru terlatih yg msh di gred DC41. bukan mudah utk menyerap guru terlatih ke jwatan tetap inikan pula GSTT yg berjumlah 13000 org. kpd GSTT jika sudah memohon KPLI@DPLI berkali-kali tetapi msh gagal dlm MTEST atau temuduga itu petanda yg anda mmg tidak layak utk menjadi guru. MTEST menentukan tahap IQ anda lyak utk menjadi guru manakala temuduga dijalankan oleh ketua jabatan@pensyarah kanan IPG dan jika anda msih gagal sememangnya anda TIDAK LAYAK UNTUK MANJADI GURU. sedarlah bahwa rmai guru2 muda terlatih di IPG dn UPSI yg akan menaikkan taraf pendidikan negara bukannya para GSTT yg tergolong dlm golongan graduan pemalas dn berfikiran kelas ketiga. ANDA ADA IJAZAH CARILAH KERJA TETAP DGN CARA BERSAING DAN BUKANNYA DGN CARA MENAGIH SIMPATI.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

13 nana March 9, 2011 at 5:33 pm

As salam….
saye nih bkn GSTT, tp guru tetap since 2005 dan mengajar di pahang…saye ader cousin yg jd GSTT… n dia selalu cerita masalah dia dkt saya. so, sdkit sbyk sayer tahu la masalah gstt nih… lgpun kat skolah saya pun ader 4 org gstt…
Ok, nih skdar memberi pendapat…. kdg2 xsume calon KPLI/DPLI nih xlayak…mgkin rezeki x berpihak pd mereka dan saya nak ingatkan tak sume yg terpilih n berjaya tuh LAYAK… coz member saya jwb MTEST x abes sbb demam tp berjaya…. kerana dia ada KABEL (mak sedare dia)…. n ader sorg guru baru masuk sek saye… mmg sgt2 muda.. rupa2nya belum sempat grad,means btul2 baru abes blaja.. dh dpt masuk kpli coz BAPAKnya is somebody at KPM…. so… renung2kanla…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

14 chengai bay March 5, 2011 at 11:19 pm

sume ni mainan politik jela..nk amik ati org ramai kata gov prihatin la konon..d sebalik ny..penyerapan gstt ni hnylah omongan kosong..mana nk ltak bakal2 guru yg akn kuar nti..

rase ny thn lepas beritasemasa ada maklumkn yg bakal2 guru akan jd pnggangur sementara..ini d sebabkn tiada tempat kosong ntuk keje sbg guru..ni nk amik gstt lak..nk serap ke tadika ke..???

PRU da nk dkat..jji dtaburi ntk meraih undi..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

15 KSP March 6, 2011 at 11:01 am

Masya ALLAH…masih ada yang sombong dengan rezeki yang Allah berikan padanya…sedarlah…menghina org dengan rezeki yg tuhan kurniakan pada seseorang itu amat lah buruk darjatnya…Allah berikan rezeki kepada manusia itu dengan cara yang berbeza-beza…

guru tetap: sgt tidak bersetuju dgn langkah menteri pelajaran utk menyambung kembali kontrak GSTT. umum mengetahui bahawa jawatan GSTT hnyalah bertaraf SEMENTARA shja. ianya hanyalah utk menampung msalah kekurangan guru di sekolah sebelum sekolah tersebut menerima para guru terlatih. malahan di dlm kontrak GSTT sendri sudah dinyatakan bahawa mereka akan di tamatkan jawatan serta merta jika ada guru terlatih baru ditempatkan di sekolah mereka. persoalan nya mengapakah begitu ramai GSTT seolah-olah tidak faham dgn taraf jwatan mereka? saban hari GSTT menggunakan media utk menagih simpati KPM seolah-olah KPM sebuah bdn kebajikan. pandangan peribadi sy kuat mengatakan yg sebenarnya para GSTT terdiri drpd golongan graduan pemalas yg tidak mahu menggunakan ijazah yg dimiliki utk bersaing mencari pekerjaan. lantas mereka menagmbil jalan mudah menjadi GSTT. sudah pasti mereka berjaya mendapat jawatan GSTT kerana ianya hnya lah bertaraf sementara. lantas apabila sudah selesa mendapat sekolah di sebelah rumah dan bergaji RM 2300 sebulan mereka sudah memasang angan-angan supaya mereka trus diserap ke jawatan tetap. GSTT tidak pernah sedar yang ketika ini msh ramai lg guru terlatih yg msh di gred DC41. bukan mudah utk menyerap guru terlatih ke jwatan tetap inikan pula GSTT yg berjumlah 13000 org. kpd GSTT jika sudah memohon KPLI@DPLI berkali-kali tetapi msh gagal dlm MTEST atau temuduga itu petanda yg anda mmg tidak layak utk menjadi guru. MTEST menentukan tahap IQ anda lyak utk menjadi guru manakala temuduga dijalankan oleh ketua jabatan@pensyarah kanan IPG dan jika anda msih gagal sememangnya anda TIDAK LAYAK UNTUK MANJADI GURU. sedarlah bahwa rmai guru2 muda terlatih di IPG dn UPSI yg akan menaikkan taraf pendidikan negara bukannya para GSTT yg tergolong dlm golongan graduan pemalas dn berfikiran kelas ketiga. ANDA ADA IJAZAH CARILAH KERJA TETAP DGN CARA BERSAING DAN BUKANNYA DGN CARA MENAGIH SIMPATI.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

16 guru2 March 6, 2011 at 2:55 pm

guru tetap: sgt tidak bersetuju dgn langkah menteri pelajaran utk menyambung kembali kontrak GSTT. umum mengetahui bahawa jawatan GSTT hnyalah bertaraf SEMENTARA shja. ianya hanyalah utk menampung msalah kekurangan guru di sekolah sebelum sekolah tersebut menerima para guru terlatih. malahan di dlm kontrak GSTT sendri sudah dinyatakan bahawa mereka akan di tamatkan jawatan serta merta jika ada guru terlatih baru ditempatkan di sekolah mereka. persoalan nya mengapakah begitu ramai GSTT seolah-olah tidak faham dgn taraf jwatan mereka? saban hari GSTT menggunakan media utk menagih simpati KPM seolah-olah KPM sebuah bdn kebajikan. pandangan peribadi sy kuat mengatakan yg sebenarnya para GSTT terdiri drpd golongan graduan pemalas yg tidak mahu menggunakan ijazah yg dimiliki utk bersaing mencari pekerjaan. lantas mereka menagmbil jalan mudah menjadi GSTT. sudah pasti mereka berjaya mendapat jawatan GSTT kerana ianya hnya lah bertaraf sementara. lantas apabila sudah selesa mendapat sekolah di sebelah rumah dan bergaji RM 2300 sebulan mereka sudah memasang angan-angan supaya mereka trus diserap ke jawatan tetap. GSTT tidak pernah sedar yang ketika ini msh ramai lg guru terlatih yg msh di gred DC41. bukan mudah utk menyerap guru terlatih ke jwatan tetap inikan pula GSTT yg berjumlah 13000 org. kpd GSTT jika sudah memohon KPLI@DPLI berkali-kali tetapi msh gagal dlm MTEST atau temuduga itu petanda yg anda mmg tidak layak utk menjadi guru. MTEST menentukan tahap IQ anda lyak utk menjadi guru manakala temuduga dijalankan oleh ketua jabatan@pensyarah kanan IPG dan jika anda msih gagal sememangnya anda TIDAK LAYAK UNTUK MANJADI GURU. sedarlah bahwa rmai guru2 muda terlatih di IPG dn UPSI yg akan menaikkan taraf pendidikan negara bukannya para GSTT yg tergolong dlm golongan graduan pemalas dn berfikiran kelas ketiga. ANDA ADA IJAZAH CARILAH KERJA TETAP DGN CARA BERSAING DAN BUKANNYA DGN CARA MENAGIH SIMPATI.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

17 bakal PM juga March 6, 2011 at 3:02 pm

Jangan laa menilai sebelum melihat kemampuan bakal guru terlatih…mereka adalah pelajar yg terpilih..IQ tinggi dan telah di latih oleh KPM selama 5 tahun..cam ner nak sama ngan GSTT yang main tangkap muat jer..so kualiti mesti laa berbeza jauh dengan mentaliti GSTT…nama pun guru sementara..sampai masa tamat kontrak kena terima laa..x payah laa nak wat menteri pening kepala..KPM pn dah x larat nak layan lg..mcm2 kerenah nyer..blum lagi bising pasal gaji lambat laa..surat tawaran laa..mcm2 lagi..x percaya tanyer laah JPN dan KPM

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

18 ayuni March 6, 2011 at 4:04 pm

GSTT OH GSTT…MALANG SUNGGUH NASIB KAMU…TAPI MASIH ADER YANG LEBIH MALANG DARI KAMU…LAMA2 DAPAT LAA KEJE GAK ASALKAN TIDAK MEMILIH SANGAT..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

19 gstt hanyut March 6, 2011 at 8:16 pm

master:
Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010, Teras kelima: Memartabatkan Profesion Perguruan. m/s 110 PIPP:
– Mensifarkan GSTT

Adakah guru tetap dah memartabatkan profession keguruan? sedangkan skrg dah masuk ke tahun 2011..seharusnya pelan plan baru telah diwujudkan….tp kita masih dengar lagi berita tentang guru merogol pelajar, mencabuli pelajar dan sebagainya…macam mana nak memartabatkan profession perguruan jika niat nak mendidik untuk membina anak bangsa tidak ada dalam diri setiap guru…. inikah pemilihan guru yang tepat yang lulus ujian mtest?….semua org boleh berpura-pura masa untuk menghadapai inteview….janji mereka dapat jawatan tu…tp ikhlas ke niat dia mengajar…..kenapa mesti nak salahkan GSTT atau pun sesiapa pun…

apa msalah ko ni gstt? ko tu dh x lulus mtest trima je la hakikat..x payahlah ko nk salahkan guru tetap plak..pendidikan negara x kn maju ke depan dgn adanya gstt..buat semak je..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

20 lanun March 6, 2011 at 9:20 pm

Kenapa leh ada GSTT sedangkn ramai pelajar lepasan IPG dan UPSI xdpt kerja?
Pastu knpe leh ada sekolah2 kekurangan guru?
Bole sapa2 yg bijak pandai jwbkn

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

21 majid March 7, 2011 at 12:29 pm

GSTT ke..KPLI ke..DPLI ke produk yang dilahirkan takde lh sebagus mane pun..kebanyakan masuk KPLI dan DPLI semata-mata nak dapat kerja..tapi yang betul-betul menyiwai tugas guru itu sendiri terlalu kurang..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

22 khafiz March 7, 2011 at 12:35 pm

saya setuju dengan pandangan anda, carilah pengalaman betapa susahnya mencari kerja skrg seperti saya cari kerja dulu… sepatutnya bila dpt jawatan kontrak jgn goyang kaki, sepatutnya kena cari kerja juga sehingga dpt jawatan tetap coz jawatan yg dpt tu terang2 namanya KONTRAK @ sementara…

kerajaan pon sama, jadikan ini sebagai isu utama… graduan Pendidikan sikit punya ramai setiap tahun tapi masih lagi x cukup cikgu… mcm mana lah bahagian Logistik buat kerja

guru tetap: sgt tidak bersetuju dgn langkah menteri pelajaran utk menyambung kembali kontrak GSTT. umum mengetahui bahawa jawatan GSTT hnyalah bertaraf SEMENTARA shja. ianya hanyalah utk menampung msalah kekurangan guru di sekolah sebelum sekolah tersebut menerima para guru terlatih. malahan di dlm kontrak GSTT sendri sudah dinyatakan bahawa mereka akan di tamatkan jawatan serta merta jika ada guru terlatih baru ditempatkan di sekolah mereka. persoalan nya mengapakah begitu ramai GSTT seolah-olah tidak faham dgn taraf jwatan mereka? saban hari GSTT menggunakan media utk menagih simpati KPM seolah-olah KPM sebuah bdn kebajikan. pandangan peribadi sy kuat mengatakan yg sebenarnya para GSTT terdiri drpd golongan graduan pemalas yg tidak mahu menggunakan ijazah yg dimiliki utk bersaing mencari pekerjaan. lantas mereka menagmbil jalan mudah menjadi GSTT. sudah pasti mereka berjaya mendapat jawatan GSTT kerana ianya hnya lah bertaraf sementara. lantas apabila sudah selesa mendapat sekolah di sebelah rumah dan bergaji RM 2300 sebulan mereka sudah memasang angan-angan supaya mereka trus diserap ke jawatan tetap. GSTT tidak pernah sedar yang ketika ini msh ramai lg guru terlatih yg msh di gred DC41. bukan mudah utk menyerap guru terlatih ke jwatan tetap inikan pula GSTT yg berjumlah 13000 org. kpd GSTT jika sudah memohon KPLI@DPLI berkali-kali tetapi msh gagal dlm MTEST atau temuduga itu petanda yg anda mmg tidak layak utk menjadi guru. MTEST menentukan tahap IQ anda lyak utk menjadi guru manakala temuduga dijalankan oleh ketua jabatan@pensyarah kanan IPG dan jika anda msih gagal sememangnya anda TIDAK LAYAK UNTUK MANJADI GURU. sedarlah bahwa rmai guru2 muda terlatih di IPG dn UPSI yg akan menaikkan taraf pendidikan negara bukannya para GSTT yg tergolong dlm golongan graduan pemalas dn berfikiran kelas ketiga. ANDA ADA IJAZAH CARILAH KERJA TETAP DGN CARA BERSAING DAN BUKANNYA DGN CARA MENAGIH SIMPATI.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

23 ilmuan positif March 7, 2011 at 12:53 pm

saya bekas gsst tg ditamatkan kontrak tahun lepas…wahai para pendidik tidak kira guru terlatih,guru tdk terlatih.guru ganti kamu semua adalah guru..maka jlnknlah tggjwbutk mendidik ank bangsa..bukannya menyombong diri dgn rezki yg Allah bg 2…guru2 dari keluaran upsi,ipg mahupn ipta jgnlah kamu riah ataupn merasa tidak selesa dgn kehadiran gstt..tidakkah kamu sedar bahawa guru2 ini lah kebanyakannya lahir melalui kpli,dpli..yang sudah ada beratus2 ribu kt malaysia ni..tetapi senario skrg makin berubah krn persaingan mndptkn jawatan guru smakin tnggi…maka yg tidak dpt masih mnjd gsst,yg bernasib baik diserap ke kpli,dpli mahupn kdc…guru2 sekalian,yg mengambil pddkan terutama di upsi jgn gah dgn status kalian..krn kamu belum tau keadaan di sekolah..menjadi guru mmg senang tetapi menjadi seorang guru yg ilmuan tidak senang…adik2 yg jd bakal guru renung2kanlah jgn membandingkan kamu dgn gstt yg mmpunyai pengalaman 2,3,4,5 tahun…mereka lbh tahu dunia persekolahan,mgkin tiada rezki utk mereka diserap ke jawatan tetap lg..ketahuilah gstt mmpunyai komitmen yg tinggi utk menddik ank bangsa dan bukan hanya angan2 kosong menagih simpati…semuanya berijazah dri ipta….jadi gunakan akal sebelum bertindak..jgn membandingkan sst tanpa akal yg waras..askum….bekas gstt yg budiman

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

24 guru tetap March 7, 2011 at 4:14 pm

ilmuan positif:
saya bekas gsst tg ditamatkan kontrak tahun lepas…wahai para pendidik tidak kira guru terlatih,guru tdk terlatih.guru ganti kamu semua adalah guru..maka jlnknlah tggjwbutk mendidik ank bangsa..bukannya menyombong diri dgn rezki yg Allah bg 2…guru2 dari keluaran upsi,ipg mahupn ipta jgnlah kamu riah ataupn merasa tidak selesa dgn kehadiran gstt..tidakkah kamu sedar bahawa guru2 ini lah kebanyakannya lahir melalui kpli,dpli..yang sudah ada beratus2 ribu kt malaysia ni..tetapi senario skrg makin berubah krn persaingan mndptkn jawatan guru smakin tnggi…maka yg tidak dpt masih mnjd gsst,yg bernasib baik diserap ke kpli,dpli mahupn kdc…guru2 sekalian,yg mengambil pddkan terutama di upsi jgn gah dgn status kalian..krn kamu belum tau keadaan di sekolah..menjadi guru mmg senang tetapi menjadi seorang guru yg ilmuan tidak senang…adik2 yg jd bakal guru renung2kanlah jgn membandingkan kamu dgn gstt yg mmpunyai pengalaman 2,3,4,5 tahun…mereka lbh tahu dunia persekolahan,mgkin tiada rezki utk mereka diserap ke jawatan tetap lg..ketahuilah gstt mmpunyai komitmen yg tinggi utk menddik ank bangsa dan bukan hanya angan2 kosong menagih simpati…semuanya berijazah dri ipta….jadi gunakan akal sebelum bertindak..jgn membandingkan sst tanpa akal yg waras..askum….bekas gstt yg budiman

sy tidak pernah bercakap tanpa akal fikiran jauh sekali berlagak sombong dgn rezeki yg dikurniakan allah kpd sy..berbalik kpd isu pd pandangan sy tidak kira selama mana pgalaman gstt berada di sekolah ianya tidak akan menaikkan mutu pendidikan negara jika kaedah pengajaran yg diamalkan tidak ubah spt gaya guru di zaman 70′an. satu perkara lagi yg menjadi persoalan bagaimana sebegitu ramai graduan tidak mempunyai istilah BERSAING dlm diri mereka. ketahuilah tiada jalan mudah utk mendapat pekerjaan tetap melainkan anda BERSAING. sy tidak bersetuju dgn pendapat anda dgn mengatakan bhwa kebanyakan lulusan KPLI dan juga DPLI adalah dr kalangan GSTT sebaliknya KEBANYAKAN mereka adalah dr kalangan profesional spt akauntan,peguam,jurutera,eksekutif GLC dn lain2. utk memartabatkan profesion perguruan di mata masyarakat KPM mengambil langkah bijak dgn memberi peluang kpd golongan profesional tersebut utk menjadi guru. jika sy diberi pilihan utk memilih seorang dr GSTT dgn pgalaman mngajar 5 thn dengan seorang jurutera dgn pgalaman kerja setahun sy akan memilih jurutera tersebut utk ke program KPLI kerana nilai ilmu,pengalaman kerja dan pembaharuan yg akan dibawa ke sistem pendidikan negara berbanding seorang GSTT. ibu bapa juga akan lebih memandang tinggi profesion perguruan dgn adanya bekas akauntan yg mengajar matematik, bekas jurutera yg mengajar sains dn juga bekas eksekutif yg mengajar bahasa inggeris. KPM telah pn merangka formula utk meningkatkan mutu pendidikan negara dn ianya haruslah dijayakan oleh insan2 yg berkualiti, mampu BERSAING, berpengatahuan luas dn bercita-cita tinggi utk menjawat jawatan guru. lulusan UPSI, IPG telah dilatih dgn ilmu yg cukup utk menjadi seorang guru yg baik. mereka diasuh dn dididik oleh pensyarah berpengalaman dgn kaedah dan teknik pengajaran terkini. jika ditanya adakah dgn menyambung kontrak lalu menyerap 13000 GSTT ke jawatan tetap akan meningkatkan mutu pendidikan negara? jawapan saya sudah tentu TIDAK.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

25 cikgu March 7, 2011 at 7:34 pm

sy dulu GSTT skarang dah guru tetap, walau ape pon orang keji, hina, pandang rendah, tapi sy tetap suka jadi cikgu, sy pastikan prestasi sy meningkat wlwpon ramai yg pandang rendah, di sekolah sy bagi 100% tumpuan kepada kerja, setiap hari banyak benda baru sy belajar, sy ada azam, target, cita2 utk pergi lebih jauh. kepada GSTT diluar sana… jgn peduli dengan caci maki, hina, kejian orang lain, rezeki kita tuhan yg tentukan, pasang satu target dan usaha kuat ke arah tu… insyaAllah berjaya.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

26 intai2 skit March 7, 2011 at 7:57 pm

kalu macam tu apa guna lepasan graduan 2,3,4 tahun mahupun GSTT minta kpli / dpli kalu sah2 org yg berpengalaman dan yg sah2 dah keje sblm ni di kalangan profesional spt akauntan,peguam,jurutera,eksekutif GLC dn lain2 pula yg dpt kpli or dpli. kalu macam tu yg menganggur teruskan menganggur sebab org yg dh dpt keje yg dah sah2 pun ade keje yg ditunggu2 org lain di luar sana yg dapat alasannya keje sblm ni penat atau tertekan tu pasal mintk cikgu. Di mana keadilannya ni?? Moralnya sama jgk kes mcm GSTT, mereka hanya nak pembelaan. nak kata kami tak bersaing tipulah setiap thn kira sahaja graduan yg keluar dr pelbagai institusi pengajian yg lama dan baru wujud menambahkan persaingan. mana nak cukup pencari kerja dengan yg menganggur sekarang ni. nak bercakap boleh tapi tengok juga keadaan semasa. saya sarankan lah buka je lagi institusi pengajian tinggi banyak2 yg awamnya yg swastanya kat setiap negeri ni biar belambak budak2 universini ni melata kat malaysia yg xde keje. pastu cari duit sendiri banyak dah kes mencuri, merompak tu sume yg menggangur sume nak bayr ptptn.. entahlah tu belum lagi kes cikgu yg wat kes kt sekolah malas nak cite lah tengok je paper sudah, nak kate golongan GSTT?dgr2 GSTT xde plak pegambilan thn ni. Inikah guru2 harapan yg belajar bertahun2 kt Uni pendidikan dulu konon2nyalakan. Renung2 dan fikir2 kan,…wallahualam jazakAllah.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

27 konfius....... March 7, 2011 at 9:23 pm

wah sungguh bangga cikgu tetap ini berkata2 yelah mereka dah duduk sedap maka bolehlah bercakap itu dan ini. kalu nak ditengok logik pada ayat cikgu tukan..kalu dah PILIHAN untuk kpli or dpli adalah golongan profesional yg dinyatakn memang xde peluang lah graduan lepasan universiti atau GSTT (wlaupn ade pglaman mengajar) untuk memohon kpli or dpli buang masa,tenaga dan duit jek. Amik je golongan2 profesional yg hebat2 tu jd guru tuk mendidik pelajar. Tapi ingat mereka adalah dr bidang profesion yg berbeza dr pendidikan jauh sekali dlm komuniti perguruan dan tidak ada asas perguruan seperti graduan lain. Bukan ke setiap pekerjaan itu perlu berasaskan penglaman dlm bidng masing2??? itu yg terfikir skrg….cakap bab persaingan plak..memang cikgu xpenah rasa agaknya persaingn yg TERSANGAT SENGIT yg dialami oleh kami nih yelah dah bidang pendidikan mana leh masuk bidang lain kan jd automatiknya istilah persaingan kuranglah kalu nak dibanding dgn graduan2 yg setiap thn mcm beranak pinak. lagi pula untuk pengetahuan cikgu semasa interview kerja lain GSTT punya pengalaman mengajar dan bila ditanya psl pengalaman “oh maaf xrelated dgn bidang kerja” tp bila mana golongan profesional nak minta bidang GURU walaupun xde pengalaman dlm bidang perguruan sesenang je boleh masuk kan. ini lah dipanggil BIAS. bila mana minda dah set keburukan utk GSTT maka xde istilah baik diminda mrk tentang GSTT. sy memang tidak pertikaikan ada guru tetap yg faham ade yg KURANG FAHAM situasi kami even pd sesiapa yg anggap dirinya hebat maka buruklah GSTT dipandangan org itu. Wallahualam

p/s bercakap biar ikut pada peredaran semasa

guru tetap: sy tidak pernah bercakap tanpa akal fikiran jauh sekali berlagak sombong dgn rezeki yg dikurniakan allah kpd sy..berbalik kpd isu pd pandangan sy tidak kira selama mana pgalaman gstt berada di sekolah ianya tidak akan menaikkan mutu pendidikan negara jika kaedah pengajaran yg diamalkan tidak ubah spt gaya guru di zaman 70?an. satu perkara lagi yg menjadi persoalan bagaimana sebegitu ramai graduan tidak mempunyai istilah BERSAING dlm diri mereka. ketahuilah tiada jalan mudah utk mendapat pekerjaan tetap melainkan anda BERSAING. sy tidak bersetuju dgn pendapat anda dgn mengatakan bhwa kebanyakan lulusan KPLI dan juga DPLI adalah dr kalangan GSTT sebaliknya KEBANYAKAN mereka adalah dr kalangan profesional spt akauntan,peguam,jurutera,eksekutif GLC dn lain2. utk memartabatkan profesion perguruan di mata masyarakat KPM mengambil langkah bijak dgn memberi peluang kpd golongan profesional tersebut utk menjadi guru. jika sy diberi pilihan utk memilih seorang dr GSTT dgn pgalaman mngajar 5 thn dengan seorang jurutera dgn pgalaman kerja setahun sy akan memilih jurutera tersebut utk ke program KPLI kerana nilai ilmu,pengalaman kerja dan pembaharuan yg akan dibawa ke sistem pendidikan negara berbanding seorang GSTT. ibu bapa juga akan lebih memandang tinggi profesion perguruan dgn adanya bekas akauntan yg mengajar matematik, bekas jurutera yg mengajar sains dn juga bekas eksekutif yg mengajar bahasa inggeris. KPM telah pn merangka formula utk meningkatkan mutu pendidikan negara dn ianya haruslah dijayakan oleh insan2 yg berkualiti, mampu BERSAING, berpengatahuan luas dn bercita-cita tinggi utk menjawat jawatan guru. lulusan UPSI, IPG telah dilatih dgn ilmu yg cukup utk menjadi seorang guru yg baik. mereka diasuh dn dididik oleh pensyarah berpengalaman dgn kaedah dan teknik pengajaran terkini. jika ditanya adakah dgn menyambung kontrak lalu menyerap 13000 GSTT ke jawatan tetap akan meningkatkan mutu pendidikan negara? jawapan saya sudah tentu TIDAK.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

28 ilmuan positif March 8, 2011 at 1:35 am

wahai guru tetap..kamu berasa selesa krn kamu sudah diberikan title ‘guru tetap’…saya prnh mnjd guru jd saya tau apa yg terjadi di sek,apa kehendak murid,kehendak sek mahupun skop p&p di dlm dn luar kelas…mahu saya berkata bhw kebanyakan guru tetap di sek saya segelintir bersenang linang,buat kerja sambil lewa n riak dgn status ‘tetap’ itu..adakah anda marah saya berkata begitu?oh tidak ini adalh realiti segelintir guru di sek..mksud saya segelintir…berbalik pd profesional seorg guru..GSTT atau guru sandaran tidak terlatih siswazah ini adlh mereka yg lahir dari ipta2 unggul di malaysia..bermcm2 kursus ijazah tdk kira ijazah bahasa,ijazah kejuruteraan,ijazah matematik,ijazah sains sosial,ijazah perubatan dll..anda boleh lihat ramai gstt dari kalangan profesional ini…yg menjadikan mereka sbg gstt krn tiada perkataan ‘pendidikan’ dlm ijazah..nah lihat sahaja!bukan mahu mendabik dada cuma memberitahu kerna anda sgt riak…sbg contoh seorang kawan saya yg mmpunyai ijazah kejuruteraan berhenti kerja yg telah ada krn ingin menjd seorang guru….ramai diluar sana iaitu gstt sblm ini yg dh ada kerja ttp krn minat yg mendalam dlm bidang keguruan mereka memilih mnjd gstt supaya dari situ mereka mendalami ilmu keguruan dgn praktikal dari hari ke hari sehinggalah mereka sebaris dgn guru2 yg ada di sek..mgkin ada gstt yg begitu komited terhadap tugas dan tnggungjwb melebihi guru tetap…cuba tatapi n dalami maksud ini..apalah gunanya kita menuai padi andai kita tidak tahu menuai..jd menuai lah dgn baik supaya hasil pn baik…lahirknlah ank bangsa yg cemerlang..bukan mendabik dada mengatakan anda lah bagus,andalah yg terhebat…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

29 pelajar_hebat March 8, 2011 at 9:38 am

Salam kepada semua graduan profesional;
Kepada guru-guru tetap, betapa bersyukurnya anda dikurniakan rezeki yang mudah. Anda mendabik dada lantaran anda bisa memegang title Guru Tetap. Kalau saya seorang guru pasti saya bersedih ramai anak didik saya terpaksa bersaing walaupun mendapat jawatan guru sementara demi rezeki yang halal. Pernahkan anda berfikir bagaimana mengubah nasib mereka yang sesama bangsa. Saya bukanlah seorng yang hebat tetapi saya juga lahir menjadi jurutera hasil guru GSTT. Salahkah mereka menjadi graduan sedangkan yang mendidik jalan sehala menjadi graduan adalah anda seorang guru tetap. Kehadiran guru sementara bernama GSTT harus disyukuri kerana banayak ilmu yang kita terlepas pandang kerana kita GURU TETAP, dan mereka GSTT boleh menampung kelemahan kita. MEmang mudah menutuip kelemahan dengan menyalahkan orang lain tetapi sukar mencari kelemahan dan mengatasinya.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

30 x -gstt March 8, 2011 at 9:47 am

wah…meninggi diri bila bercakap “guru tetap”..biasalah bila rasa diri dah bagus tu yg komen & perlekehkn kebolehan org lain..saya pun pernh jd gstt,3 thn mngjr tp buknlah org kata main2..mngjr dgn azam supaya ank didik tu pandai…jgn kata gstt ni mcm2…kami pun sama dpt bebankerja yg diberi,x ada beza dgn guru tetap..malah kdg2 lg lebih sbb apa?…guru tetap bila dberi tugas mcm2 alasan…pun kami x pernh mmbantah..senyum je. tak salah ramai gstt nk jd guru tetap,itu pun kerja juga n tgk la skrg persaingan tlalu sengit..rezeki tuhan yg beri..jd apa salahnya gstt ni ? mereka pun bkn lepasan spm,tp semua ada ijazah sama je mcm guru tetap..klu x cukup pengalmn boleh dcari..x ada asas pun boleh belajar…semuanya demi niat yg sama,nk bg student faham n dpat apa yg diajar..jadi wahai “guru tetap”..x salah gstt perjuangkn niat murni mereka. tp statment tpm tu..rasanya cakap jer..tp x ada apa2 pun..maklumlh,nk pilihanraya..time ni la tabur janji2 manis..:),adat la tu..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

31 gurubesar March 8, 2011 at 11:31 am

GADUH2 LAA..GSTT..GURU TETAP..GST..GURU GANTI…SBB TU LAA..MURID2 MAKIN JADI KURANG AJAR..DAH CIKGU2 ASYIK BERTEKAK JER..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

32 konfius....... March 8, 2011 at 12:31 pm

gurubesar:
GADUH2 LAA..GSTT..GURU TETAP..GST..GURU GANTI…SBB TU LAA..MURID2 MAKIN JADI KURANG AJAR..DAH CIKGU2 ASYIK BERTEKAK JER..

inilah masalahnya bila mana org atasan hanya tengok dr atas je bukan nak amik tahu dan menyelesaikan masalah…tunding jadi tunjuk mana salah, arah itu dan ini…wallahualam

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

33 ex-gstt yg masih fresh March 8, 2011 at 2:02 pm

hahaha..cikgu tetap jgn nk berlagak sgt…baru 5 6 tahun ni je kerja korang ni “dinaiktarafkan”…sebelum ni ckgu ni kira biase2 je…xsemua yg berlagak, tp ramai la yg mcm tu…aku pernah jumpe ckgu tetap yg xtahu ape, dah la xpndai wat keje..ngan gstt jauh pndai gstt..sbb gstt pun blaja tggi n educated gak..cume ckgu tetap ni dah dilatih dlm bidng perguruan..kalo mcm ni la sikap ckgu2 yg berlagak ni maka xheranlah kalo kita tgk pelajar sekarang ni byk yg tonggang langgang…yg akademik teruk tu xpe la, yg cemerlang pun hancur gak akhlaknya…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

34 cikgufaezah March 9, 2011 at 12:36 am

sabar, sabar. Jangan marah-marah. Setiap orang ada peluangnya.

Gstt memang bersifat sementara. Tapi ada peluang nak jadi guru tetap melalui saluran dpli dan kpli. Jadi, ianya akan jadi advantage untuk temuduga masa dapat untuk dpli dan kpli. Syaratnya, kena lepas ujian medsi dan ujian mtest tu. Ingat senang ke ujian mtest dan medsi tu? sekarang, kalau guru tetap jawab semula ujian mtest dan madsi tu, belum tentu depa lepas. Sebab memang susah gila ujian tu. No wonder ujian-ujian tu digunakan untuk tapis pengambilan kpli dan dpli. Sebab, kerajaan cuma akan ambil berdasarkan kuota. Kalau nak 10000, jadi 10ribu ajelah dari satu pengambilan pada seseuatu masa.

jadi, tak usahlah nak tuding sana-sini. Kita cuba jadi cikgu yang terbaik biarpun anda cumalah guru ganti, guru kontrak, gstt mahupun guru tetap.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

35 orglame March 9, 2011 at 12:48 am

tiade gunenye bergaduh, kutuk mengutuk sesame islam.. buat tambah dose jerkk…
to gstt: byk2 lah berdoa agar dpt keja tetap cpt2,
to cikgu tetap: bersyukur lah anda dah ada kerja tetap, hargailah n jalankan tugas sebaik mungkin, xpayah lah nak berdengki or berburuk sangka dgn org lain, Allah dah tentukan rezeki masing2..

moral of the story : back to Allah.. insyaAllah ada jalan keluarnya.. tak payahlah berharap pada manusia tapi berharap lah dan minta pertolongan dari Allah.. ALLAHUAKBAR..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

36 ilmuan positif March 9, 2011 at 11:08 am

sbg manusia biasa,kita igt mengingati antara satu sama lain..rezki semua 2 biarlah Allah s.w.t sahaja yg tentukan..setelah berusaha dan berdoa kita redha dgn ketetapnNya.yg ptg nawaitu kita sbg guru ikhlas kpd ank2 bangsa..insyaAllah semoga kita semua di berkati di dunia dan juga akhirat..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

37 konfius....... March 10, 2011 at 10:33 am

rupenya kat dlm dunia ni susah nak cr keadilan yg telus dan jujur..
semakin lama semakin banyak ketidaktelusan dan ketidakjujuran terbongkar dalam mencari erti kehidupan sebenar. semoga aku berada di landasan yg benar dan semoga Allah kuatkan keimanan, kekuatan dan kesabaran untukku dalam menerima apa jua keadaan yg berlaku amin. =(

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

38 konfius....... March 10, 2011 at 10:41 am

eh xde plak post cikgu nana kt cni apsal ek??ke something wrong somewhere nih…meh nak copy jup

Author: nana
Comment:
As salam….
saye nih bkn GSTT, tp guru tetap since 2005 dan mengajar di pahang…saye ader cousin yg jd GSTT… n dia selalu cerita masalah dia dkt saya. so, sdkit sbyk sayer tahu la masalah gstt nih… lgpun kat skolah saya pun ader 4 org gstt…
Ok, nih skdar memberi pendapat…. kdg2 xsume calon KPLI/DPLI nih xlayak…mgkin rezeki x berpihak pd mereka dan saya nak ingatkan tak sume yg terpilih n berjaya tuh LAYAK… coz member saya jwb MTEST x abes sbb demam tp berjaya…. kerana dia ada KABEL (mak sedare dia)…. n ader sorg guru baru masuk sek saye… mmg sgt2 muda.. rupa2nya belum sempat grad,means btul2 baru abes blaja.. dh dpt masuk kpli coz BAPAKnya is somebody at KPM…. so… renung2kanla…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

39 x -gstt March 10, 2011 at 11:54 am

apapun…pengumuman tpm tu membuatkn sume bakal2 guru yg sdg tunggu posting n sdg study di ipg/u rasa tergugat…alahai, rezeki kita tuhan tentukan ..jgn la ada sifat dengki…iri hati..
ni baru namanya persaingan sengit.
betul cakap **nana**,skrg sume pakai KABEL ..sama ar mcm kat sek tpt sy mngjr dulu,cikgu yg baru kawin mintk tukar kat n9…senang2 je dpt coz mak sedara dia somebody kat ppd n9 ..cikgu2 lain sampi ada yg nangis2 rayu g jbtn mtk tukar tp hampehhh!dah anak 4,tp still x dpt tukar dok jauh dari hsbnd..n ada gstt yg baru fresh gradt terus dpt kpli sbb mak dia pengetua leh kata bpngaruh..ermm…inilah senario kt mlysia..apa nk jd .

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

40 guru tetap March 10, 2011 at 2:44 pm

x -gstt:
apapun…pengumuman tpm tu membuatkn sume bakal2 guru yg sdg tunggu posting n sdg study di ipg/u rasa tergugat…alahai, rezeki kita tuhan tentukan ..jgn la ada sifat dengki…iri hati..
ni baru namanya persaingan sengit.
betulcakap **nana**,skrg sume pakai KABEL ..sama ar mcm kat sek tpt sy mngjr dulu,cikgu yg baru kawin mintk tukar kat n9…senang2 je dpt coz mak sedara dia somebody kat ppd n9 ..cikgu2 lain sampi ada yg nangis2 rayu g jbtn mtk tukar tp hampehhh!dah anak 4,tp still x dpt tukar dok jauh dari hsbnd..n ada gstt yg baru fresh gradt terus dpt kpli sbb mak dia pengetua leh kata bpngaruh..ermm…inilah senario kt mlysia..apa nk jd .

pelajar IPG telah pn menandatangani perjanjian dgn kerajaan. tempat mereka telah terjamin. tiada pn kedengaran pelajar-pelajar kursus IPG smada PISMP atau pn B.ED TESL yg ditaja oleh KPM utk belajar di luar negara rsa tergugat dgn GSTT. tmpat mereka sudah terjamin sejak kali pertama menjejak kan kaki ke IPG. anda plu meluaskan skop pemikiran anda wahai GSTT. anda yg tiada tempat bukan mereka.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

41 nk tny aje :D March 10, 2011 at 4:49 pm

guru tetap: pelajar IPG telah pn menandatangani perjanjian dgn kerajaan. tempat mereka telah terjamin. tiada pn kedengaran pelajar-pelajar kursus IPG smada PISMP atau pn B.ED TESL yg ditaja oleh KPM utk belajar di luar negara rsa tergugat dgn GSTT. tmpat mereka sudah terjamin sejak kali pertama menjejak kan kaki ke IPG.

ade sape2 nk bangkang ker?? btl lah tu…xde org kate salah pun…

kpd yg bernama >>”guru tetap” kome ade masalah ngan GSTT kt sekolah ker?? lain macam je bunyinye ni kelakar pun ade har har har
jgn krn nila setitik hbs yg lain terpalit, jgn mcm tu….xbaik

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

42 x -gstt March 10, 2011 at 6:08 pm

to cikgu tetap: hah…tau pun sume dah ada tpt abis mngapa mmperlekehkn gstt ckp pemalas..x sedar diri..meraih simpati..x reti mngjar ala2 70-an la….sedarlah sebenarnya anda yg perlu meluaskn pandangan…jgn hanya tau bckap saje..klu mcm ni la sikap” guru tetap” dah tentu markah prestasi down…suka mendabik dada…jgn marah wahai guru tetap.itulah kenyataannya..setiap pandangan org lain ditepisnya…wallahualam..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

43 LESUNG PIPIT March 11, 2011 at 12:25 am

Sudah2lah gaduh..anak murid baca kan tak baik cikgu2 bercakaran.camne nak jadi cikgu kalo hati tak bersih…rezeki Allah bagi.So, jgn risau.tak payah nak berdengki sesama kita. Bumi ni luas ada rezeki di mana2 kitalah kena berusaha.SEPATUTNYA CARI JALAN PENYELESAIAN bukan bergaduh…camne la nak maju..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

44 PM pada tahun ???? March 11, 2011 at 12:50 am

lanun:
Kenapa leh ada GSTT sedangkn ramai pelajar lepasan IPG dan UPSI xdpt kerja?
Pastu knpe leh ada sekolah2 kekurangan guru?
Bole sapa2 yg bijak pandai jwbkn

saya xlah bijak pandai..hehehhe..tp saya tolong jwbkn…nie berdasarkn cerita kwn saya yg merupakn salah seorg panel interview utk guru2 yg nk posting…dia kata kebyakkn calon guru terutama yang terus ambil ijazah pendidikan, kebnyakkn mereka x lepas kerana mereka x penah mjadi pgawas,ketua kelas, pgerusi persatuan/kelab masa mereka skolah…mereka dtg dgn hnya membawa sijil2 penyertaan atau sijil2 yg mgatakn dia aktif..sijil nie sebenarnya x laku..yg laku hnya lah sijil2 yg myatakn anda pernh mjadi pemimpin..bhgn nie mmg byklah yg gagal, tu lah mereka x dpt tmpt lg wlupn mereka ada ijazah pendidikn..faktor yg kedua, keutamaan akn diberikn kepada mereka yg memilih utk pergi ke sabah dan sarawak..bg yg memilih utk posting d semenanjung akn d jdkn sebgai KIV..(ble terus dpt kalo ader kabel yg mgalahkn TNB)heheheehe…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

45 LESUNG PIPIT March 12, 2011 at 1:11 am

KPD GURU TETAP: Bersyukur apa yang kamu ada skrg..tingkatkan usaha majukan bangsa kamu…mengajar anak murid supaya jd org yang berguna…pandang ke bawah masih ramai lagi yang hidup susah…bakal guru yang tak dapat posting cuba renung-renung apa kelemahan kamu..pasti ada sebab…bangsa lain majukan bangsa sendiri..yang org melayu bercakaran disebabkan isu gstt…

KPD GSTT: Berusaha, berdoa semoga dapat kerja yg lebih baik..biarlah apa org nak kata…kalo dapat gstt dan diserap tetap dikira bonus untuk kamu…jgnlah jd bongkak apabila bergelar guru tetap ye…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

46 mama yokies March 12, 2011 at 4:05 pm

master:
Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010, Teras kelima: Memartabatkan Profesion Perguruan. m/s 110 PIPP:
– Mensifarkan GSTT

Adakah guru tetap dah memartabatkan profession keguruan? sedangkan skrg dah masuk ke tahun 2011..seharusnya pelan plan baru telah diwujudkan….tp kita masih dengar lagi berita tentang guru merogol pelajar, mencabuli pelajar dan sebagainya…macam mana nak memartabatkan profession perguruan jika niat nak mendidik untuk membina anak bangsa tidak ada dalam diri setiap guru…. inikah pemilihan guru yang tepat yang lulus ujian mtest?….semua org boleh berpura-pura masa untuk menghadapai inteview….janji mereka dapat jawatan tu…tp ikhlas ke niat dia mengajar…..kenapa mesti nak salahkan GSTT atau pun sesiapa pun…

xyah nak salahkan cikgu tetap la~

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

47 hans March 12, 2011 at 7:31 pm

guru tetap: sgt tidak bersetuju dgn langkah menteri pelajaran utk menyambung kembali kontrak GSTT. umum mengetahui bahawa jawatan GSTT hnyalah bertaraf SEMENTARA shja. ianya hanyalah utk menampung msalah kekurangan guru di sekolah sebelum sekolah tersebut menerima para guru terlatih. malahan di dlm kontrak GSTT sendri sudah dinyatakan bahawa mereka akan di tamatkan jawatan serta merta jika ada guru terlatih baru ditempatkan di sekolah mereka. persoalan nya mengapakah begitu ramai GSTT seolah-olah tidak faham dgn taraf jwatan mereka? saban hari GSTT menggunakan media utk menagih simpati KPM seolah-olah KPM sebuah bdn kebajikan. pandangan peribadi sy kuat mengatakan yg sebenarnya para GSTT terdiri drpd golongan graduan pemalas yg tidak mahu menggunakan ijazah yg dimiliki utk bersaing mencari pekerjaan. lantas mereka menagmbil jalan mudah menjadi GSTT. sudah pasti mereka berjaya mendapat jawatan GSTT kerana ianya hnya lah bertaraf sementara. lantas apabila sudah selesa mendapat sekolah di sebelah rumah dan bergaji RM 2300 sebulan mereka sudah memasang angan-angan supaya mereka trus diserap ke jawatan tetap. GSTT tidak pernah sedar yang ketika ini msh ramai lg guru terlatih yg msh di gred DC41. bukan mudah utk menyerap guru terlatih ke jwatan tetap inikan pula GSTT yg berjumlah 13000 org. kpd GSTT jika sudah memohon KPLI@DPLI berkali-kali tetapi msh gagal dlm MTEST atau temuduga itu petanda yg anda mmg tidak layak utk menjadi guru. MTEST menentukan tahap IQ anda lyak utk menjadi guru manakala temuduga dijalankan oleh ketua jabatan@pensyarah kanan IPG dan jika anda msih gagal sememangnya anda TIDAK LAYAK UNTUK MANJADI GURU. sedarlah bahwa rmai guru2 muda terlatih di IPG dn UPSI yg akan menaikkan taraf pendidikan negara bukannya para GSTT yg tergolong dlm golongan graduan pemalas dn berfikiran kelas ketiga. ANDA ADA IJAZAH CARILAH KERJA TETAP DGN CARA BERSAING DAN BUKANNYA DGN CARA MENAGIH SIMPATI.

Guna otak ckit bro bila berbicara.. Jng guna lutut… Jng sesuka hati jatuhkan martabat org lain.. Aku bukan Guru Tetap or GSTT.. Cuma tak suka org yg berdengki sesama Islam.. Kalu setakat gaji RM2+++ tkyah la nak berlagak sngt.. Rezeki masing2.. Beri peluang kat GSTT.. Yg dah tetap tu diam2 dah la.. Nak bising lg buat pe..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

48 ila September 20, 2011 at 5:55 pm

salam…sy nak bg teguran sedikit kepada guru tetap…sebagai guru, tak patut cikgu kata cam tu…cuba tgk di sekolah..kalo cikgu2 tetap x mo wat keja tu..cikgu mana yg duk tlg cikgu2…time cuti sekolah..pentadbir tak panggil cikgu mai sekolah tuk bekerja..tapi guru gstt ni yg membantu pentadbir….kalo cikgu2 tetap di suruh datang waktu cuti…cam2 alasan di beri..tapi gstt x da bg alasan…semua cikgu2 …tak kira la tetap, guru ganti n gstt…masing2 nak tgk anak murid berjaya…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

49 pb March 12, 2011 at 8:33 pm

guru dpli yg dapat posting thn lepas…dia sendiri cerita kat saya yg dia sebenarnya tak minat pun nak jadi cikgu..tapi sebab maknya yg suruh, dia aply dan rezeki berjaya…mungkin jugak berkat doa mak dia kan…padahal dia dah ada kerja yg mantap dah kat ibu negara nun…org yg beria2 nak jadi cikgu tak pulak berjaya….mungkin belum rezeki Allah nak bagi…mungkin mak tak doa kut…. :(

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

50 mat bin che ya March 12, 2011 at 9:53 pm

seorg guru perlu ada sikap yang positif dan suka mencari jalan untuk menyelesaikan masalah. seorag guru juga perlulah berakhlak mulia, sentiasa menyokong setiap kebaikan, memberi semangat kepada yang lemah, ikhlas menghulurkan pertolongan jika diperlukan dan yang paling penting mempunyai hati yang bersih untuk melahirkan model insan yang berkualiti seperti mana yang dihajati KPM. oleh itu wahai rakan-rakan pendidik sekalian tak kira sandaran, ganti@ tetap jika anda mempunyai nilai-nilai murni sedemikian. Tahniah! Insyaallah andalah yang akan melahirkan pemimpin di masa akan datang. Sebaliknya jika anda mempnyai ciri-ciri yang berlawanan drp. ciri2 di atas, mungkin andalah yang bakal merosakkan masa depan anak didik anda.”kadang-kadang lebih baik menilai diri sendiri daripada menilai orang lain”. Renungkanlah kata-kata ini wahai pendidik, anda tentu lebih memahaminya jika anda di antara golongan cerdik pandai…. (sape makan cili dia rasa pedas)

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

51 mama yokies March 13, 2011 at 1:38 pm

nak keje pape pun kena ikut saluran yang betul. xpayah guna media hari2. Desak KPM, JPN hari2. Banyak lagi keje depa

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

52 papa yokies March 13, 2011 at 3:25 pm

bukan nak dengki2 kat gstt, tapi ari2 guna media desak KPM, mende ni memburukkan profesion perguruan.. dah jadi guru tetap nanti xpuas hati guna media, canang kat 1malaysia

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

53 papa yokies March 13, 2011 at 6:51 pm

LESUNG PIPIT:
KPD GURU TETAP: Bersyukur apa yang kamu ada skrg..tingkatkan usaha majukan bangsa kamu…mengajar anak murid supaya jd org yang berguna…pandang ke bawah masih ramai lagi yang hidup susah…bakal guru yang tak dapat posting cuba renung-renung apa kelemahan kamu..pasti ada sebab…bangsa lain majukan bangsa sendiri..yang org melayu bercakaran disebabkan isu gstt…

KPD GSTT: Berusaha, berdoa semoga dapat kerja yg lebih baik..biarlah apa org nak kata…kalo dapat gsttdan diserap tetap dikira bonus untuk kamu…jgnlah jd bongkak apabila bergelar guru tetap ye…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

54 ilmuan positif March 13, 2011 at 11:44 pm

bagi saya,cikgu tetap xpyh nk pikir la pasal gstt..duduk diam2 mengajar kt sek..jgn asyik nk tengok kelemahan org saje..hal gstt biarlah kpm yg uruskan..dorang lebih arif…ok..nantikan mengajar ntah kemana,duk pikir camne gstt nk lesap..em teruskan mengajar ye cikgu2 yg bergelar tetap

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

55 mama yokies March 15, 2011 at 9:59 pm

ilmuan positif:
bagi saya,cikgu tetap xpyh nk pikir la pasal gstt..duduk diam2 mengajar kt sek..jgn asyik nk tengok kelemahan org saje..hal gstt biarlah kpm yg uruskan..dorang lebih arif…ok..nantikan mengajar ntah kemana,duk pikir camne gstt nk lesap..em teruskan mengajar ye cikgu2 yg bergelar tetap

gstt pun xyah la hari2 guna media desak KPM ye~ jadi publisiti xbaik lak

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

56 hello March 16, 2011 at 12:16 am

hans: Guna otak ckit bro bila berbicara.. Jng guna lutut… Jng sesuka hati jatuhkan martabat org lain.. Aku bukan Guru Tetap or GSTT.. Cuma tak suka org yg berdengki sesama Islam.. Kalu setakat gaji RM2+++ tkyah la nak berlagak sngt.. Rezeki masing2.. Beri peluang kat GSTT.. Yg dah tetap tu diam2 dah la.. Nak bising lg buat pe..

if u dont have a clue about our nation education system better u shut up..xyah citer pasal dengki la..org yg xtau pasal isi kandung kontrak mereka yg dengki diri mereka sendiri..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

57 aku ex-gstt March 18, 2011 at 12:56 am

salam to all ex gstt / gstt..
ni ada satu pengumuman…

1 perjumpaan gstt dan ex-gstt semenanjung akan diadakan pd:-
masa :11-1.00 tgh
hari : Ahad (19 hb 3)
Tempat : MCD CM (KL) tingkat atas
ketua : En Shafie ( 013-258 0486 )
Tujuan : Kumpul ahli/perbincangan/tindakan susulan etc…

Kedatangan anda semua dialu2kan
…harap maklum………….. tqvm

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

58 XXXXX March 30, 2011 at 12:28 am

….kuar lagi isu pasal gstt…isu yang sebelum nie pun tak selesai lagi….erm…nak ambil GSTT untuk diserapkan ke KPLI?…tp bagaimana dengan nasib GSTT yang sampai sekarang tak diambil lagi…..ada peluang lagi ker….sedangkan saya rasa.. tidak keadilannya..jabatan pelajaran melaka pun, boleh lak GSTT yang mengandung di ambil, yang tak sampai setahun mengajar yang di panggil, sedangkan yang 3 tahun tak di panggil pun.. bila tanya, diutamakan yang 3 tahun…tp yang diambil sebaliknya….kerajaan lak..menabur janji demi janji..memberi harapan demi harapan….nak serapkan KPLI…sedangkan KPLI pun diambil orang yang tak berpengalaman…..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

59 nasib melayu March 30, 2011 at 8:59 pm

NI LA..MELAYU MUDAH LUPA..BR JD CEKGU CEKGI DAH BESAR DIRI

RAMAI YG DPT KPLI KE DPLI KE IPG KE HAPE KE..BYK NYE KABEL TEBAL2..TAK GUNA BERLAGAK LA..JIRAN2 AKU PUN KABEL TEBAL NK MASUK IPG

nana:
As salam….
saye nih bkn GSTT, tp guru tetap since 2005 dan mengajar di pahang…saye ader cousin yg jd GSTT… n dia selalu cerita masalah dia dkt saya. so, sdkit sbyk sayer tahu la masalah gstt nih… lgpun kat skolah saya pun ader 4 org gstt…
Ok, nih skdar memberi pendapat…. kdg2 xsume calon KPLI/DPLI nih xlayak…mgkin rezeki x berpihak pd mereka dan saya nak ingatkan tak sume yg terpilih n berjaya tuh LAYAK… coz member saya jwb MTEST x abes sbb demam tp berjaya…. kerana dia ada KABEL (mak sedare dia)…. n ader sorg guru baru masuk sek saye… mmg sgt2 muda.. rupa2nya belum sempat grad,means btul2 baru abes blaja.. dh dpt masuk kpli coz BAPAKnya is somebody at KPM…. so… renung2kanla…

ex-gstt yg masih fresh:
hahaha..cikgu tetap jgn nk berlagak sgt…baru 5 6 tahun ni je kerja korang ni “dinaiktarafkan”…sebelum ni ckgu ni kira biase2 je…xsemua yg berlagak, tp ramai la yg mcm tu…aku pernah jumpe ckgu tetap yg xtahu ape, dah la xpndai wat keje..ngan gstt jauh pndai gstt..sbb gstt pun blaja tggi n educated gak..cume ckgu tetap ni dah dilatih dlm bidng perguruan..kalo mcm ni la sikap ckgu2 yg berlagak ni maka xheranlah kalo kita tgk pelajar sekarang ni byk yg tonggang langgang…yg akademik teruk tu xpe la, yg cemerlang pun hancur gak akhlaknya…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

60 xgstt April 12, 2011 at 3:08 pm

alaa,, skrg ni ramai jd cikgu sbb gaji je,, tu yg semua nk jd cikgu tu..tipu la klu ckp, minat.. tp kite x boleh nampak tahap keikhlasan manusia melakukan sesuatu, klu boleh nampak, senang je, buang je cikgu2 yg x ikhlas mengajar ni, x kisah la dia tetap ke gstt ke… ade yg dpt jd cikgu, byk hal plak nk dekat dgn rumah la,, takut posting jauh laa,, mcm2 la alasan.. ingat la, setiap sen yg kite dpt dr gaji kite tu, di nilai nanti, duit tu kite mkn, ank bini kite mkn, betul ke kite buat kerja, setimpal dgn upah yg kita dpt, x kisah la keja apa2 pun. fikir2 kn, renung2 kn.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

61 hafieza April 18, 2011 at 4:58 pm

XXXXX: ….kuar lagi isu pasal gstt…isu yang sebelum nie pun tak selesai lagi….erm…nak ambil GSTT untuk diserapkan ke KPLI?…tp bagaimana dengan nasib GSTT yang sampai sekarang tak diambil lagi…..ada peluang lagi ker….sedangkan saya rasa.. tidak keadilannya..jabatan pelajaran melaka pun, boleh lak GSTT yang mengandung di ambil, yang tak sampai setahun mengajar yang di panggil, sedangkan yang 3 tahun tak di panggil pun.. bila tanya, diutamakan yang 3 tahun…tp yang diambil sebaliknya….kerajaan lak..menabur janji demi janji..memberi harapan demi harapan….nak serapkan KPLI…sedangkan KPLI pun diambil orang yang tak berpengalaman…..

BETUL TU…jpn NEGERI SEMBILAN PUN AMBIL YANG TAK CUKUP 3 TAHUN BERKHIDMAT…BUKAN NAK MENIDAKKKAN REZEKI ALLAH TAPI TELUS KAH MEREKA DALAM PEMILIHAN YANG TELAH DITETAPKAN SYARATNYA? BAGAIMANA NASIB KAMI YANG BERKHIDMAT MELEBIHI 3 TAHUN TAPI TIDAK DIAMBIL UTK SAMBUNGAN SEMULA

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

62 SCHANOBA April 19, 2011 at 4:13 pm

BILA LAGI NAK BUAT PERJUMPAAN EX-GSTT / GSTT?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

63 Laman Facebook Kelab GSTT April 22, 2011 at 8:48 pm
64 pensiangan June 2, 2011 at 9:36 pm

hafieza: BETUL TU…jpn NEGERI SEMBILAN PUN AMBIL YANG TAK CUKUP 3 TAHUN BERKHIDMAT…BUKAN NAK MENIDAKKKAN REZEKI ALLAH TAPI TELUS KAH MEREKA DALAM PEMILIHAN YANG TELAH DITETAPKAN SYARATNYA? BAGAIMANA NASIB KAMI YANG BERKHIDMAT MELEBIHI 3 TAHUN TAPI TIDAK DIAMBIL UTK SAMBUNGAN SEMULA

Laman Facebook Kelab GSTT:
Jom berkunjung ke website ni..http://www.facebook.com/pages/Kelab-GSTTGuru-Sandaran-Tidak-Terlatih/109963179089069

ya betul tu.. dulu kami diajar oleh guru sandaran x terlatih lulusan SRP di pensiangan knapa kmi boleh mendapat krja, sb mereka ikhlas mendidimk bangsa.. knapa pula guru sandaran x disambung sedangkan mereka ikhlas utk bangsa dan negara ini terbukti apabila mereka sanggup bertugas di kawasan yg betul2 pedalaman.. berilah pertimbangan kpd mereka utk bangsa dan negara..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

65 pensiangan June 2, 2011 at 10:02 pm

sambung lah perkhidmatan GSTT sbg balasan dan keperimanusiaan dgn sumbanganyg pernah ditabur selama 3 tahun lebih baik sambung saja jawatan mereka kasian pula mereka..umpama sehalai kertas yg diconteng lalu dibuang.. banyak drpad mereka mengaluh dan mengharapkan sesuatu kerajaan yg akan membela nasib mereka..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

66 Guru Berpengalaman July 5, 2011 at 10:25 pm

hans: Guna otak ckit bro bila berbicara.. Jng guna lutut… Jng sesuka hati jatuhkan martabat org lain.. Aku bukan Guru Tetap or GSTT.. Cuma tak suka org yg berdengki sesama Islam.. Kalu setakat gaji RM2+++ tkyah la nak berlagak sngt.. Rezeki masing2.. Beri peluang kat GSTT.. Yg dah tetap tu diam2 dah la.. Nak bising lg buat pe..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

67 Guru Berpengalaman July 5, 2011 at 10:37 pm

komen khas untuk nickname “guru tetap”

Saya juga seorang guru, tetapi kamu tidak layak mengatakan guru gstt sebagi golongan minda kelas ketiga. Layakkah kamu sebelum kamu bercakap. Saya menjadi guru hampir 20 tahun. Golongan ini juga patut diberi perhatian. Tidak salah saya mengatakan guru gstt juga banyak membantu pihak pentadbiran dan sistem pendidikan negara. Masakan kini kekurangan guru yang melanda, bukan salah mereka tidak mahu mencari kerja. Peluang terhidang didepan mata, mereka sahut dan terus bekerja demi mencari sesuap nasi. Ada yang bekeluarga sehingga ada yang bekerja di waktu malam kerana bimbang diberhentikan. Walhal, kita sudah tahu ramai graduan menganggur masa kini, tetapi kenapa Jabatan Pelajaran Negeri membuka peluang kepada mereka. Inilah dikatakan rezeki. Bumi ini hak Allah..jadi sesiapapun berhak mencari rezeki-Nya. “guru tetap” pun sama mencari rezeki. Jadi jangan sekali menilai manusia lain sebelum kamu meletakkan diri kamu dalam golongan itu.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

68 ila September 20, 2011 at 5:58 pm

saya setuju dengan pendapat guru pengalaman….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

69 shyrie August 15, 2011 at 10:29 pm

guru tetap:
sgt tidak bersetuju dgn langkah menteri pelajaran utk menyambung kembali kontrak GSTT. umum mengetahui bahawa jawatan GSTT hnyalah bertaraf SEMENTARA shja. ianya hanyalah utk menampung msalah kekurangan guru di sekolah sebelum sekolah tersebut menerima para guru terlatih. malahan di dlm kontrak GSTT sendri sudah dinyatakan bahawa mereka akan di tamatkan jawatan serta merta jika ada guru terlatih baru ditempatkan di sekolah mereka. persoalan nya mengapakah begitu ramai GSTT seolah-olah tidak faham dgn taraf jwatan mereka? saban hari GSTT menggunakan media utk menagih simpati KPM seolah-olah KPM sebuah bdn kebajikan. pandangan peribadi sy kuat mengatakan yg sebenarnya para GSTT terdiri drpd golongan graduan pemalas yg tidak mahu menggunakan ijazah yg dimiliki utk bersaing mencari pekerjaan. lantas mereka menagmbil jalan mudah menjadi GSTT. sudah pasti mereka berjaya mendapat jawatan GSTT kerana ianya hnya lah bertaraf sementara. lantas apabila sudah selesa mendapat sekolah di sebelah rumah dan bergaji RM 2300 sebulan mereka sudah memasang angan-angan supaya mereka trus diserap ke jawatan tetap. GSTT tidak pernah sedar yang ketika ini msh ramai lg guru terlatih yg msh di gred DC41. bukan mudah utk menyerap guru terlatih ke jwatan tetap inikan pula GSTT yg berjumlah 13000 org. kpd GSTT jika sudah memohon KPLI@DPLI berkali-kali tetapi msh gagal dlm MTEST atau temuduga itu petanda yg anda mmg tidak layak utk menjadi guru. MTEST menentukan tahap IQ anda lyak utk menjadi guru manakala temuduga dijalankan oleh ketua jabatan@pensyarah kanan IPG dan jika anda msih gagal sememangnya anda TIDAK LAYAK UNTUK MANJADI GURU. sedarlah bahwa rmai guru2 muda terlatih di IPG dn UPSI yg akan menaikkan taraf pendidikan negara bukannya para GSTT yg tergolong dlm golongan graduan pemalas dn berfikiran kelas ketiga. ANDA ADA IJAZAH CARILAH KERJA TETAP DGN CARA BERSAING DAN BUKANNYA DGN CARA MENAGIH SIMPATI.

persoalan nya mengapakah begitu ramai GSTT seolah-olah tidak faham dgn taraf jwatan mereka? jwpan: kami gstt faham dengan taraf jawatan, budak sekolah tadika baca pn dia akan faham…

pemalas?? IQ rendah?? TIDAK LAYAK UNTUK MANJADI GURU?? berfikiran kelas ketiga?? dengan melabel org smpi mcm 2 skali amat tidak wajar….kami mmg bersaing sesama kami n bukannya meminta sedekah@menagih simpati..kami mempunyai pengalaman…jadi apa salahnya diwujudkan stau mekanisma untuk menyerap gusu gstt??? saya bukannya menidakkan kelayakan guru2 muda terlatih…kami cuma mahukan peluang agar diberi keutamaan dalam kpli@dpli memandangkan kami sudah ada pengalaman..saya pn sedar rmi lagi guru gred dg41, cuma mahukan peluang kerana pada tahun awal 2010, yg sy tahu selangor perlukan lebih kurang 800 guru, sarawak perlukan 1000 guru..KL lebih kurang 600 guru..apa salahnya kami gstt datang membantu…itu saja..rezeki masing2, bersyukur lah guru tetap..renung2 kn dan selamat beramal :)

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

70 nur June 12, 2012 at 11:09 pm

ya allah……x ksh la anda guru tetap atau gstt kenapa perlu bergaduh….menghina sesama sendiri…adakah ini imej seorang pendidik yg dikatakan berilmu………kalo kita yg menjadi guru bergitu sekali hasil karya mcm mana nak mendidik anak bangsa kita…sedangkan kita sendiri tidak terdidk….x malu ke…..sesungguhnya dapat ke tidak gstt itu kerja menjadi guru tetap adalah ditanggan allah….melalui pegantara iaitu menteri…….kun faya kun jika allah izinkan jadi lah ia……..walaupun sejauh mana insan gstt ini merayu jika allah x izin ia tidak berlaku……..bahasa mencerminkan imej diri…….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

71 org ulu June 20, 2012 at 12:26 pm

dahlah tu rakyat malaysia….yg keja ngan kerajaan.undi kerajaan lah! yg keja ngan swasta,undi pembangkang. sbb kita bukan kerajaan yg kasi gaji!!!!!!!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

Respon Anda? Kongsikan Ulasan Bernas Anda & Berdiskusi Dengan Pembaca Lain Di sini...(Sila BACA DI SINI untuk Syarat2nya Sebelum Berkongsi Komen Anda Di Sini.)

Previous entry:

Next entry: